HOE MAAK JE DE BESTE FOTO’S VAN JE PRODUCT

In dit hoofdstuk leer je hoe je het beste jouw producten fotografeert zodat jouw producten beter verkopen.

Een goede foto van een product is essentieel, voor jou als creatief, maar ook voor ons, zodat de website goed overzichtelijk blijft en jouw producten goed verkocht kunnen worden.

In het foto handboek willen wij jullie een handje op weg helpen met het maken van de juiste foto. Do’s and Don’t. Wat is nu handig om te doen en wat mag wel en wat mag niet op de website van Swan Market.

Welke 4 essentiële foto’s heb je nodig?

De foto’s die jij als creatief aanlevert zijn ontzettend belangrijk. Je wilt dat de verkoop van jouw producten zo hoog mogelijk is. Voordat mensen jouw product kopen, willen ze zeker weten wat ze nu kopen, met de juiste foto’s geef je jouw klanten deze zekerheid.

Een goede foto moet aan de volgende zaken voldoen:

  1. Hij trekt aandacht van de kopers, om er op deze manier voor te zorgen dat ze op jouw product klikken.
  2. Het product is duidelijk te zien.
  3. De informatie van de afmetingen, kleur en materialen komen duidelijk over.
  4. De klanten kunnen zich voorstellen hoe het product in hun leven past.

Nu is het vrij onmogelijk om dit allemaal in een foto over te brengen, gelukkig is dit ook helemaal niet nodig. Deze punten kun je het beste over brengen in 4 verschillende foto’s.

Let erop dat foto’s op de website altijd vierkant worden gepubliceerd. Zorg ervoor dat je foto’s voldoende ruimte hebben aan de zijkanten, zodat je product niet van de foto afvalt bij het automatisch bijknippen van de foto

Welke foto’s kun jij als creatief nu het beste aanleveren?

1. Studioshot

Een studioshot is de foto op een eenvoudige achtergrond, een witte achtergrond, met veel licht. Op deze foto is het product gecentreerd en ligt de volledige focus op het product. Deze foto is verplicht om aan te leveren als creatief.

Waarom is juist dit shot zo ontzettend belangrijk?

De foto maakt meteen duidelijk wat je verkoopt. Het enige wat te zien is, is het product, kopers weten meteen wat ze zien. Een duidelijk foto zorgt voor realistische verwachtingen vanuit de klant, waardoor je later minder kans hebt met ontevreden klanten.

Naast dat deze foto meteen duidelijk is voor de klant, is het voor ons als Swan ook een belangrijke foto. Studioshots zijn de foto’s die je als eerste op de productpagina ziet, dit zorgt voor rust en overzicht. Het studioshot is zowel voor jou als creatief belangrijk, maar ook voor ons als Swan.

Een voorbeeld van zo een studioshot zie je hieronder. Alleen het product is te zien, met daarom heen alleen wit, zodat het product zo goed mogelijk zichtbaar is

2. Lifestyleshot

Een lifestyleshot is de foto waarin het product straalt is zijn eigen natuurlijke omgeving. Jouw koper ziet meteen hoe een product in hun leven eruit kan zien. Dit soort foto laat een scene zien waarin het product gebruikt word en op deze manier kan je jouw klant een stuk sneller overhalen om jouw product te kopen.

3. Schaalfoto

Een schaalfoto is de foto die visueel laat zien hoe groot of klein jouw product is. Met de foto krijgt de klant een realistisch idee over de grootte van jouw product. Dit zorgt voor realistische verwachtingen waardoor de klant weet wat hij of zij koopt. Klanten willen nu eenmaal graag weten of er in die vaas maar 1 bloem past of een hele bos. Met dit beeld kunnen zij dit goed inschatten.

4. Detailshot

Een detailshot is de close-up foto waarmee jij alle eigenschappen van jouw product laat zien. Om je klanten nog een beter beeld te geven, is een detailshot echt een must! Je brengt je product nog beter in beeld, klanten kunnen op deze manier nauwkeurig kijken naar het materiaal en kwaliteiten van jouw product.

Zorg ervoor dat met deze vier foto’s, jij je product van verschillende kanten laat zien. Laat bij elke foto net even een andere kant zien, zodat jouw klant exact weet wat hij/zij kan verwachten

De Do’s en Don’ts 

Bij het maken van professionele foto’s zijn er een aantal zaken waarop jij als creatief moet letten. Professionele foto’s hebben 5 kernpunten waarop je moet letten. Belichting, volledige item, neutrale achtergrond, positie en details. Deze zullen wij illustreren aan de hand van Do’s en Don’ts. 

Belichting

Het is van belang om je foto’s te maken op een locatie waarbij er helder licht is. Dit kan daglicht zijn, maar ook door middel van professionele foto lampen etc. Het is belangrijk dat je nooit foto’s maakt tegen het licht in, omdat hierdoor de kwaliteit heel erg zal afnemen en de foto slecht belicht zal zijn. Ook is het belangrijk dat je niet teveel gebruik maakt van kunstlicht, tenzij ze professioneel zijn. Dit zijn bijvoorbeeld kamerlampen etc. Kunstlicht kan vaak ervoor zorgen dat de afbeeldingen een bepaalde tint hebben, bijvoorbeeld geel achtig. Dit zorgt voor een onnatuurlijke look.

Volledige Item

Het is belangrijk dat het product volledig in beeld is. Als het product afgeknipt is, krijgt de consument geen goed beeld van je product. Als je een groot product fotografeert is het van belang dat de foto van een afstandje genomen is. Ook is het belangrijk dat als je de foto’s uploadt op de website van Swanmarket.nl, dat de afbeeldingen op vierkant formaat zijn. Hierdoor zal ons systeem de foto’s niet verder afknippen. Ronde foto’s etc. komen niet compleet op de website.

 

Neutrale achtergrond

Een neutrale achtergrond is heel belangrijk. Als de achtergrond te druk is en/of te veel kleuren heeft, kan dit wegnemen van het product zelf. De klant zal afgeleid zijn. Je product is niet meer het middelpunt van de foto en klanten zullen sneller je producten negeren. Ook is het belangrijk geen producten voor jou product te plaatsen. Hierdoor zal je product minder goed zichtbaar zijn.

Positie

De positie waarin je de foto neemt kan veel betekenen voor een product. Probeer foto’s altijd op ooghoogte te nemen. Ook is het belangrijk dat je de juiste hoek gebruikt. Als een foto van te hoog of te laag is genomen kan dit wegnemen van de vorm van het product. Dit kan voor verwarring zorgen.

Het kan ook handig zijn om je producten vanuit meerdere hoeken te nemen. Hierdoor zullen klanten de details beter zien en krijgen ze een beter beeld van wat het nou echt is.

Details

Gebaseerd op het type product zullen details van belang zijn. Als je kleding hebt met speciale borduur of stof is het belangrijk dit mee te nemen in de foto’s. Zo zullen klanten zien dat je ook echt moeite in je producten stopt en oog voor detail hebt. Klanten zullen dit waarderen en een beter beeld hebben bij je product. De foto’s moeten dus ook scherp zijn om de details te zien.